Stimuli psihologici prin web design

Continuam seria tips-urilor in legatura cu influenta psihologica a designului in ceea ce priveste perceptia asupra site-urilor. In articolul anterior am prezentat trei dintre aceste elemente, revenim in atentia voastra cu alte elemente relevante in acest sens.

 

Formarea si pastrarea unui brand coerent

Alaturi de aspectele generale pe care se asteapta sa le regaseasca pe site, vizitatorii se asteapta sa regaseasca elementele definitorii ale imagimii companiei, cunoscute prin intermediul promovarii offline. Pentru a pastra o coerenta a brandu-ului, site-ul ar trebui sa cuprinda acele culori utilizate in promovarea offline, chiar daca acestea se regasesc doar in imaginea de header sau sub forma unor accente de culoare in paginile site-ului. Acelasi principiu se aplica si in cazul logo-ului. Acesta este identitatea vizuala a companiei, in cazul in care se doreste modificarea acestuia, este recomandat ca modificarea sa se realizeze atat in materialele de promovare online, cat si in cele offline, asfel fiind creata coerenta si consistenta brand-ului.

 

Utilizarea de stimuli psihologici

Stimulii psihologici si emotionali sunt un instrument valoros pentru influentarea deciziilor vizitatorilor. In acceptiunea comuna, stimulii psihologici si emotionali, sunt cel mai adesea, teama si vinovatia, dar exista si stimuli pozitivi precum apartenenta si sustinerea valorilor umane. Stimulii emotionali sunt cel mai adesea introdusi in design-ul site-ului in sine, dar prin intermediul unui sistem de elemenete grafice care sa ofere suport acestora, obtineti un efect consolidat si puternic.

 

Utilizarea de imagini care sa sublinieze mesajele transmise

Imaginile utilizate pentru a popula site-ul pot fi relevante si pot ajuta vizitatorul, sau dimpotriva il pot confuza. O imagine bine aleasa poate sa transmita mesajul dorit, ajutand vizitatorul sa isi formeze conexiunile intre propriile nevoi si serviciile/produsele oferite pe website. O imagine prost aleasa poate sa aiba exact efectul contrar si sa creeze o stare de confuzie vizitatorului site-ului.

 

Utilizarea psihologiei culorilor

Efectele psihologice ale culorilor sunt un subiect complex, cu un impact major asupra modalitatii in care este perceput site-ul. Implicatiile psihologice ale culorilor in ceea ce priveste web design-ul reprezinta o componenta foarte importanta atunci cand aducem in discutie atat realizarea unui site de prezentare, de ecommerce sau mergand mai departe, in cazul marketing-ului online, prin newsletter, deoarece aceasta poate influenta atat decizia de alegere a serviciilor/produselor promovate, cat si revenirea pe pagina web atunci cand vizitatorii se regasesc in situatia de a efectua cumparaturi online sau de a identifica servicii la care sa apeleze.

Va vom prezenta cateva culori si semnificatia lor psihologica, dar trebuie sa aveti in vedere ca tonurile si nuantele folosite pot avea de asemenea sensul psihologic propriu.

Rosul  are un efect stimulator general, provoaca, incita la actiune, iar in luarea deciziilor de cumparare pe un site de ecommerce, este exact impactul pe care dorim sa il obtinem .

Verdele este o culoare excelenta pentru un efect de liniste, buna dispozitie, relaxare, meditatie, echilibru, siguranta. Alegerea ideala pentru un site de prezentare in domenii ce implica mediul, servicii de infrumusetare etc.

Albastrul este o culoare linistitoare, asociata de cele mai multe ori cu intelectualitatea, indeamna la calm si reverie, concentrare si liniste interioara, seriozitate si meditatie.

Galbenul este componenta cromatica ce stimuleaza si intretine starea de vigilenta, sporeste capacitatea de mobilizare si concentrare a atentiei, predispune la comunicativitate; da senzatia de caldura si de intimitate.

Violetul este culoarea care a fost pentru o perioada indelungata de timp asociata cu regalitatea si bogatia. Este, de asemenea, o culoare spirituala, cu influente asupra creativitatii.

Negrul este o nonculoare ce poate avea conotatii cameleonice, poate fi atribuita conservatorismului, traditionalului si in acelasi timp modernului. In functie de modul in care este utilizat, negrul poate fi interpretat ca o culoare misterioasa si sexy sau conventionala si sigura.

Albul este nonculoarea care semnifica puritate, calm, sinceritate. Utilizat eficient, albul:

  • sporeste gradul de receptivitate, intelegere si asimilare a cunostintelor de catre cei ce vizualizeaza paginile web; creeaza o stare de confort psihic, inviorare si buna dispozitie
  • sporeste calitatea si randamentul muncii intelectuale
  • asigura diminuarea oboselii intelectuale si deconectarea nervoasa
  • faciliteaza perceptia vizuala, concentrarea atentiei si memorarea
  • influenteaza pozitiv starea celor ce va lectureaza paginile web

 

Griul este culoarea specifica bancherilor, finantistilor si celor din domeniul asigurarilor, fiind culoarea care sugereaza sprijin financiar si putere.

Maroul este culoarea care infrange extravaganta. Totodata maroul este culoarea pamantului si padurii. Este solid, de incredere si ajuta la crearea unei atmosfere neutre, confortabile si primitoare. Este culoarea care comunica sinceritate, putere, maturitate.

Orange (portocaliu) este culoarea care indemna la un puternic simtamant matern, la nevoia de a oferi protectie, fiind culoarea fericirii. Totodata, aceasta culoare are un efect stimulator emotiv, da senzatie de apropiere. Este o culoare sociabila, mai activa decat galbenul, care lasa impresia de optimism, veselie, insa pe suprafete intinse poate fi iritant.