Psihologia si web design-ul sau psihologia web design-ului

Oamenii sunt fiinte logice si oricat de surprinzator ar putea sa vi se para, cand vizitam un website, mintile noastre iau o multitudine de decizii care influenteaza actiunile pe care urmeaza sa le intreprindem. Cel mai adesea, web designerii nu acorda importanta modalitatii in care principiile de baza ale psihologiei pot influenta experienta vizitatorului site-urilor pe care le construiesc, deoarece principiile psihologice fie sunt privite ca inutile, fie prea complicate, dar adevarul este ca acestea nu sunt nici una nici alta. Conceptele asociate cu influenta psihologica a designului sunt destul de putine si realativ facil de aplicat, retinut si implementat.

 

Scopul aplicarii principiilor psihologice in web design, in procesul de realizare site

Daca atunci cand esti in faza incipienta a conceptului de design web iei in calcul ce si cum isi doresc vizitatorii tai, te afli pe drumul cel bun in ceea ce priveste aplicarea principiilor de psihologie in web design. Finalitatea demersului tau de a lua in calcul aspectele psihologice, atunci cand realizezi un website si conceptul de web design a acestuia, consta in vizitatori mai multumiti, inclinati sa realizeze actiunile pe care tu le doresti: sa intre in contact cu tine, sa iti cumpere produsele, sa te recomande prietenilor lor. Acesta este scopul aplicarii principiilor de psihologie in web design: ii stimulezi pe vizitatorii site-ului tau sa intreprinda actiunile pe care tu iti doresti sa le faca.

 

Construirea increderii 

Pentru a putea obtine rezultate optime in urma vizitarii site-ului tau si a-i determina pe vizitatori sa faca ceea ce te astepti tu sa faca, important este sa le castigi increderea. Intr-o lume online in care excrocheriile si personajele dubioase si-au croit un drum destul de adanc, este suficient de greu sa obtii increderea vizitatorilor site-ului tau. Pentru un vizitator cu medii cunostinte in ceea ce priveste modalitatea de functionare a internetului, solicitarea datelor cu caracter personal poate sa creeze suspiciuni, indiferent de cat de necesare sunt acestea sau cat de recomandat este site-ul. Oferiti certitudinea unei operatiuni securizate prin introducerea optiunii de creare a unui cont in site, iar acest pas va fi declicul psihologic de care are nevoie vizitatorul pentru a efectua actiunea de cumparare, sau incheiere a unei afaceri.

 

Utilizati modele familiare si usor de recunoscut

Intrata deja in modul de viata al multora dintre noi, navigarea pe net a dezvoltat anumite automatisme functionale si vizuale a caror prezenta ofera un oarecare confort psihic. Altfel spus, cand vizitatorul deschide un site, sunt cateva elemente pe care se asteapta sa le vada imediat, iar aceste lucruri sunt determinate, in mare parte in functie de tipul de site. In cazul in care aceste elemente nu sunt prezente, vizitatorul va fi confuz si va crede ca a ajuns intr-un site ciudat – ceea ce ii accentueaza senzatia de neincredere.

Doua dintre cele mai importante elemente pe care vizitatorul se asteapta sa le vada in momentul accesarii unui site sunt: scopul site-ului (care poate fi din orice domeniu, de la scopuri educativ-informative pana la comercializarea de servicii si produse) si o forma de navigatie. In timp ce tag-urile pot descrie scopul site-ului, designul vine sa completeze si sa sublinieze aceste mesaje.

Alaturi de elementele pe care se asteapta sa le regaseasca din primul contact cu pagina, sunt cateva elemente aditionale pe care vizitatorii le asteapta sa le vada in site-urile dedicate anumitor categorii de business: daca este un blog, se asteapta ca pe prima pagina sa gaseasca articole si teme de discutie. Pe un site de ecommerce, se vor astepta ca pe prima pagina sa gaseasca produsele oferite spre vanzare, un motor de cautare in site, pentru cele care au mai mult de cateva pagini si cel mai adesea se vor astepta sa gaseasca informatii de tipul „despre noi” si o pagina de contact.

Acestea au fost primele trei elemente de web design in etapa de realizare site care influenteaza comportamentul vizitatorilor pe un site. Intr-un articol viitor, vom face referire la alte aspecte relevate din punct de vedere psihologic, pe care trebuie sa le luati in calcul la momentul dezvoltarii unui site.