Ce este web 2.0?

Ce este Web 2.0? Web design 2.0? O intrebare pe care multi si-o pun, dar careia nimeni nu ii poate gasi un raspuns clar. O cautare pe Google returneaza mai mult de 350 milioane de rezultate. Nu e prea rau pentru un termen caruia nimeni nu ii gaseste o definitie exacta. Articolul lui Tim O'Reilly What Is Web 2.0, aparut in septembrie 2005, este unul din articolele de baza, ce fundamenteaza conceptele Web 2.0. Desi nu a fost evidentiata, a existat o tranzitie de la web 1.0 la web 2.0, iar tranzitia a depins de o multitudine de factori. Cand web-ul a devenit comercial, la inceputul anilor ’90, s-a inregistrat o explozie a Internetului, volumul de informatii disponibile pe Web luand proportii impresionante. In acea perioada majoritatea paginilor erau in general statice. Aceasta perioada a fost denumita ulterior web 1.0. In era dotcom-ului (.com) s-au diversificat serviciile oferite, au aparut milioane de pagini cu stiri, care erau actualizate des. Au devenit necesare CMS-urile - sisteme de management a continutului (Content Management System). Oricine putea sa-si creeze propria pagina web, fie o concepea personal sau cu ajutorul CMS-urilor gratuite sau open source existand si posibilitatea gazduirii gratuite. Aceasta este cunoscuta ca fiind perioada web1.5. Web 2.0 nu este vorba de versiunea doua a unui software sau a unei tehnici web. Web 2.0 desemneaza (destul de vag) noi cai de a considera si exploata posibilitatile organizatorice ale webului. Conform acestora, continutul si informatia din web nu mai e oferita vizitatorilor numai de catre mass media, guverne si firme particulare, ci si de persoane particulare, legate intre ele prin retele informale bazate pe Internet, si care contribuie si participa activ la punerea la dispozitie si raspandirea informatiilor pe intregul glob prin intermediul webului. Exemple tipice pentru acest nou aspect sunt asa-numitele wiki-uri, weblogs sau mai simplificat blogurile, precum si portalurile si bursele de schimb de imagini, muzica, filme/video si software din Internet, cum ar fi Flickr, YouTube si site-urile pentru File sharing. O descriere a Web 2.0 s-ar putea face prin urmatoarele caracteristici: •    include o paleta foarte larga de aplicatii si servicii care folosesc Web-ul ca platforma unitara si organizata de comunicare; •    este construit pe baza unei arhitecturi care incurajeaza participarea activa a utilizatorilor; •    permite interactiunea facila intre utilizatorii care au aceleasi interese; •    o experienta mult mai apropiata de aplicatiile desktop, cu interfete grafice intuitive, placute, programabile si, mai ales, transparente; •    are abilitatea de a conecta intre ele diverse aplicatii sau servicii si de a agrega date din diverse surse - RSS, bloguri; •    sindicalizare - RSS si structuri de taguri: eliminarea clasificarilor tip arbore si aplicarea de etichete astfel incat un anumit lucru nu mai e strict descendent dintr-un altul ci poate face parte din mai multe categorii; •    democratizarea continutului si distributia acestuia (continut creat de utilizator si distribuit liber. Tehnicile folosite de Web 2.0 sunt o combinatie de tehnici care dateaza inca de la sfarsitul anilor 1990, dar care abia in zilele noastre (2007) cunosc o raspandire deosebit de mare: •    Application Program Interfaces (APIs) pentru servicii web •    Asynchronous Javascript and XML (Ajax), ca urmas al tehnicilor de gen XmlHttpRequest •    Content syndication - servicii de abonamente, de exemplu RSS - abonamente la "Ultimele noutati" •    Integrarea softwareului de natura sociala, ca de exemplu bloguri si wiki-uri. Web 2.0 este o platforma web ce se bazeaza pe standarde ca RSS, XML, APIuri si pe utilitare ca bloggingul, podcastingul si alte servicii. Web 2.0 se bazeaza pe incredere, pe o noua generatie de dezvoltatori, pe existenta Open Source, pe broadband si pe dorinta de conversatie a oamenilor.