Dicţionar web design – ce cuvinte trebuie să cunoşti
Când vine vorba de web design este foarte important să alegi agenţia potrivită, care să devină stâlpul de susţinere al brandului tău şi care să răspundă perfect nevoilor tale. Iar dacă eşti în căutarea acestei agenţii, ai ajuns exact unde trebuie! Noi îţi putem crea un site prin care să ajungi mai uşor la potenţialii tăi clienţi şi cu ajutorul cărora să îţi duci brandul la următorul nivel. Cu toate acestea, înainte de toate, poate simţi nevoia să fii informat şi să înţelegi mai bine ce implică procesul de creare site. De aceea, am pregătit pentru tine un scurt dicţionar de web design, în urma căruia vei avea la îndemână toate noţiunile necesare. Să începem!
Dicţionar web design de la A la C
Arhitectura informaţiei (AI) – Modelarea informaţiilor legate de produse sau servicii pentru a facilita găsirea acestora pe site şi modul de folosire al siteului. Aceasta trebuie să fie intuitivă, în aşa fel încât atunci când un utilizator va ajunge pe site-ul tău să poată să găsească în timp util ceea ce îl interesează sau să petreacă mai mult timp pe site. În final, să fie convins că brandul tău este cel care poate răspunde perfect nevoilor lui.
Absolut Path sau Full Path – Reprezintă o locaţie a unui fişier sau a unui folder, atât într-un computer, dar şi într-un sistem de fişiere. De obiecei începe cu directorul rădăcină, apoi urmează toate celelalte subdirectoare în care este conținut un fișier sau folder. De exemplu: Users/Prologue/poze/clienti/proiecte.jpg este calea absolută către această pagină web.
Apache – prescurtare de la Apache HTTP Server Project. Acesta este un open source HTTP, cel mai folosit server web de pe internet şi este gratuit. Poate fi folosit pe platforme precum Unix/Linux, Windows şi MAC OS Xcel.
ASCII – Sau American Standard Code for Information Interchange este o schema de codificare a caracterelor bazata pe ordenarea alfabetului englezesc. Codul ASCII reprezinta textul in calculatoare, echipamente de comunicare si alte aparate care folosesc text.
Avatar – este o poză, fie chiar şi grafică, prin care este reprezentat un user.
Banner – reprintă, în primul rând, un vizual care cuprinde informaţii publicitare referitoare la produsele sau serviciile tale. Acestea pot fi plasate pe diferite pagini web şi are ca scop ilustrarea unor oferte într-un mod atrăgător. Un banner trebuie să conţină o informaţie scurtă şi memorabilă, dar să fie şi relevant şi atractiv pentru potenţialii tăi clienţi.
Baza de date – reprezintă organizarea unei colecţii de informaţii care sunt stocate pe o pagină web. Aceste date sunt aranjate pe linii şi coloane pentru a fi obtinuta o procesare mai eficienta. O bază de date poate fi gestionată, modificată, reorganizată şi actualizată.
Bug (eroare de programare) – termenul se referă la o eroare care poate apărea pe site, iar uneori poate fi chiar şi nesesizată. Cu toate acestea, o astfel de eroare poate duce la un comportament neobisnuit al site-ului. Aceste erori sunt rezolvate de un programator şi pot apărea de la un simplu semn greşit în relaţiile matematice.
Breadcrumbs – modalitate prin care un site web poate organiza ierarhic structora link-urilor. Astfel, locaţia unei informaţii din site va arata ca un lanţ de mai multe link-uri, pornind de la home page. Exemplu: Acasa > Servicii > Aparate dentare.
Chatbot – un program, formă de inteligentă artificială, care poate fi introdus în site-ul tău. Acesta te ajută să ai o comunicare mai rapidă cu potenţialii tăi clienţi şi este activ 24/24, 7 zile pe săptămână. Chatbot-ul simulează o discuţie într-un mod realistic şi poate fi setat să recunoască şi să răspundă la o serie de posibile întrebări pe care userii le pot adresa.
Conţinut – modalitatea prin care este livrat un mesaj pe site cu ajutorul unor elemente atât vizuale sau grafice, cât şi prin texte. Aceste elemente şi texte trebuie sa fie relevante pentru un utilizator şi să îi uşureze vizita pe site, oferindu-i exact informaţiile de care are nevoie. Pentru a avea un conţinut eficient este nevoie ca acesta să fie întotdeauna optimizat pentru motoarele de căutare.
Content Management System (CMS) – este platforma online prin care poate fi creat site-ul tău şi unde vor fi stocate informaţiile acestuia; CMS-ul este un sistem software şi ajută la gestionarea eficientă a conţinutului aflat pe un site web.
Cookie – sunt fişiere care stochează informaţii şi comportamente despre persoanele care îţi accesează site-ul. Aceste fişiere sunt păstrate pe dispozitivul de pe care utilizatorul accesează site-ul, iar mai apoi sunt folosite pentru a îmbunătăţi experienţa lor în online. Cookie-urile pot identifica utilizatorul, îi pot verifica activitatea pe site de până atunci şi îi vor oferi ulterior un conţinut specific, pornind de la aceste informaţii stocate.
CSS – prescurtare de la Cascading Style Sheets. Reprezinză un limbaj de stilizare pentru elemente HTML. Cu ajutorul CSS sunt modificate backgroundul, culorile textelor chiar şi poziţia elementelor de pe paginile web.
Culori – acestea reprezintă primul impact pe care un utilizator îl are în legătură cu site-ul tău. Culorile siteului vor avea o influenţă şi asupra privirii sau stării persoanei care le priveşte. De aceea, trebuie alese cu mare grijă, în aşa fel încât să fie raportate la tendinţele de web design (vezi aici tendinţele de web design pentru 2021), dar să exprime în mod corect şi personalitatea brandului.
Dicţionar Web Design de la D la G
Dead Link – link-uri care nu au o destinaţie şi care apar atunci când cade serverul sau pagina unde ar fi trebuit acesta să te redirecţioneze a fost mutată sau şteasă.
Domain – domeniile reprezintă un mod de organizare a resurselor online şi au mai multe nivele ierarhice. Astfel, nivelele inferioare se refera la site-uri web dintr-un domeniu superior. Domeniile de pe primul nivel se termina in .com, .edu, .gov sau .org. Împărţirea se poate realiza şi pe zone geografice, în funcţie de ţară. Pentru motoarele de căutare domeniile au o importanţă semnificativă, iar fiecare site trebuie să aibă unul.
Duplicate Content – chiar dacă două pagini web sunt diferite ca design, dacă au acelaşi conţinut prinvind textul, pot fi penalizate de motoarele de căutare.
Dynamic Content – o pagină de web îţi poate schimba conţinutul automat, bazându-se pe anumite informaţii obţinute din partea utilizatorilor. În cazul acestor site-uri, url-ul lor poate fi .asp, .shtml, .cfm sau .cgi. Cu toate acestea, pot deveni pagini dinamice chiar şi cele html.
E-commerce – comerţ electronic, care poate implica atât produse, cât şi servicii. Mai exact, reprezintă o relaţie de cumpărare – vânzare la distanţă, prin intermediul internetului, între o companie si un consumator.
Firewall – reprezintă o proctecţie a unui dispozitiv conectat la internet. Firewall-ul monitorizează reţeaua şi blochează posibile acţiuni externe dăunătoare care pot fi realizare de viruşi sau hackeri.
Fonturi – set de caractere care implică litere, cifre, simboluri sau semne de punctuaţie. Fontul va determina forma acestora, mărimea, dimensiunea, stilul sau grosimea acestor caractere.
FTP – prescurtare de la “File Transfer Protocol”. Este modalitatea prin care pot fi uploadate imagini pe paginile web ale site-ului tău.
GIF – prescurtare de la “Graphics Interchange Format”. Este o imagine dinamică, de tipul unui videoclip fără sunet.
Dicţionar Web Design de la H la W
Home page – este pagina principală a unui site, de la care pornesc toatele celelalte pagini.
HTML – prescurtare de la “Hyper Text Markup Language”. Este un limbaj de editare cu ajutorul căruia vor fi afişate informaţiile unui site.
JavaScript – este un limbaj de programare; acesta se foloseşte pentru realizarea site-urilor web şi pentru a introduce în paginile web diferite funcţionalităţi.
Layer – fiecare pagină a unui site web are un layer propriu. Aceste layere pot fi mutate ulterior în orice poziție a unei pagini. Un layer poate fi suprapus pe alte layere şi pot exista chiar şi unele invizibile, care devin vizibile doar printr-o acţiune a mouse-ului. Aceste tipuri de layere sunt perfecte pentru meniuri.
Layout – modul de asezare în pagina a unor elemente precum header, footer, casete de text etc.
Multimedia – reprezintă o combinare a mai multor tipuri de conţinut care implică fişiere audio sau vizuale, texte, sau formate lingvistice.
Pagina web – este o resursă care are ca locaţie un spaţiu al internetului. Cel mai întâlnit format a unei pagini web este del HTML.
SEO – prescurtare de la “Search Engine Optimization”. Reprezintă modul în care paginile site-ului tău pot fi optimizate pentru motoarele de căutare. Folosind termenii cheie potriviţi, site-ul tău poate ajunge pe prima pagină pe Google la o simplă căutare. Acest lucru îi va aduce mai multă vizibilitate brandului tău.
Viteză – viteza de încărcare a site-ului tău trebuie să fie una optimă. În caz contrat, utilizatorii îşi vor pierde rapid răbdarea. Viteza de încărcare perfectă este sub o secundă, viteza bună este între 1 şi 3 secunde, satisfăcătoare peste 7 secunde, iar mai departe de aici viteza are nevoie urgentă de optimizare.
Web design – toate procesele necesare pentru dezvoltarea unui site, pornind de la conceperea unei structuri si a interfeţei grafice şi ajungând până la încărcarea de elemente media. Mai pe scurt, este procesul de creare web pentru un design facil atât pentru user, cât şi pentru administrator.
Web designer – este un dezvoltator web, prin urmare, se ocupă cu asamblarea, structurarea și automatizarea unui site.
Acestea sunt cateva dintre termenii ce fac parte din câmpul Web Design-ului şi, odată însuşiţi, te vor ajuta să înţelegi mai bine ce presupune acesta. Dacă eşti în căutarea unor parteneri care să te ajute să creezi sau să dezvolţi un site pentru afacerea ta, noi suntem deja pregătiţi să te ajutăm. Vezi aici portofoliul nostru.
Citeşte şi: